Friday, January 14, 2011

All abOut Sirih.. u know Sirih??


ALL ABOUT SIRIH (Piper betle)


 (gmbq dri google..x de kamera nk tngkp gmbq sndri..huhu)

Sirih aka sireh.. mane2 la yg kowg suke asl bunyik dia sama.. semua owg kenal daun sirih.. ye ke semua owg knl?? mgkn de yg taw name je tp rupe x taw.. ada gak yg terslh tgk antara daun sirih dgn daun kaduk dan lain2.. hohhoho.. khasiat daun sirih byk owg dh taw.. x pa.. saje nk habaq gak kat kowg lagi..
Sirih atau dgn nama saintifiknya Piper betle byk digunakan kat Malaysia n Indonesia dlm bidang perubatan.. 
Antara khasiat daun sirih ni aku listkan kat bwh ni:

Cuci Mata: Kowg leh cuci mata kowg yg gatal tu dgn air sirih..cara dia mudah je.. amik daun sirih n bersihkan dulu sebelum gune.. pastu ramas daun sirih tu dlm semangkuk air.. ikut kowg la nk gne air byk mane. pastu kowg celup muke n kelip2 kan mate kowg tu dlm air ramasan sirih td.. Fungsi dia selain rawat mata yg gatal, dia turut mencuci mate kowg ♥  (yg ni ak penah buat..hehehe)

Cuci Kulit Muka: Muka yg sensitif biasanya menjadi terlalu kering dan menyebabkan rasa gatal-gatal yang krg selesa. Sental muka dengan daun sirih dan biar seketika. Kemudian bilas dengan air bersih. Lakukan setiap hari setiap kali mandi sehingga kulit muka kowg kembali segar dan tidak rasa gatal dan kering.♥
(yg ni ak x buat la sbb kulit ak ok.. hohoho)

Pencuci:   Air rebusan daun sireh ni jugak leh digunakan sbgi pencuci bhgn sulit.. ia berfungsi mengatasi mslh keputihan n gatal2..♥ (yg ni pn ak penah buat sejak kecik lagi.. sbb.. mak paksa.. haha)

Minum: Air rebusan ni gak leh minum.. membantu mengatasi mslh bau bdn.. ak kecik2 dulu salu kene paksa minum air sirih ni.. hoho.. ianya x sdp..hahaha ♥ (tp de mmbr ak kate tuk awet muda.. nthla.. ak pn x pasti psl tu) 

Ketiak: Mengatasi bau ketiak dgn meramas daun sirih berserta kapur dn kemudian disapu kat ketiak kowg ea.. ♥

Mulut: Air rebusan ni gak leh merawat or mengatasi mslh bau mulut and mslh gusi bengkak. caranye kowg kumur2 la dgn air rbsn sirih tu mcm kowg salu buat dgn listerine segala.. amalkan untuk dpt hasilnye.. tipu la kalau sekali buat je dh berjaya.. hahaha ♥

Selebihnye kalau kowg nk taw lagi cari le kat google ea.. byk lagi khasiat yg leh kowg jumpe.. ak just sort serbe sikit je.. Apa yg pasti jgn terlalu kerap n terlebih gune bhnnye.. takut de kesan nnti.. ak dulu wat seminggu sekali je..







2 comments:

CeKeLat mAniS said...

wahh...info pasal sireh yuu..interestng..sharing is caring..!!

Misz ZeEE_Z0nE said...

hehhee~~ like u said.. sharing is caring n caring shows loving (^_^) ~~