Sunday, January 30, 2011

Go0d gurlz become bad gurlz.....

bdk baek jd jaat.. perlu seseowg tuk betulkan blk.. ada ke yg sgp?? salunye x de je.. sbb bdk baek suke cari geng2 baek je.. ada x bdk baek yg sgp suke bdk2 huru hara n de niat nk ubh depa jd baik balik??
mcm x de je.. huhuhuhu


Wednesday, January 26, 2011

Rare birds yang sangat unik dan cantik ~~ part 2

penat g shopping td.. kat watson je dh abeh rm80 lbh.. ish ish.. kat tesco.. rm9.. hahaha..
ni smbgn pic2 psl burung2 yg unik tadi.. ♥ ♥


cantik kan topi burung nie.. biru mude lagi tuuu~~~

ni ak pown x taw nk komen pa...


 burung ekor panjang lagi~~

 tanfuk ke sesunggut??

 like this pic ♥

 mcm merak pown ada...

 ni ak rase spesies yg same.. cume betina jantan je..

cantik kan ekor depa.. hehehe ♥

Rare Birds yang sangat unik dan cantik - Part 1

salam semua.. lame ak sepikan diri.. hehe.. ni nk habaq hepi storie ni.. alhamdulillah.. ak dpt keje.. strt keje senin ni.. ok.. sudah psl ak.. rini ak nk kongsikan gmbr2 burung yg rare yang sgt unik and cantik.. sumber2 gmbq adalah dri internet.. enjoy (^_^)

unik kan ekor dia.. hehe

 merah mak ngah~~~

yg ni ak suke.. sgt unik♥


burung kaler hijau~~

yg ni smart..

 nmpk x ekor dia.. transparent tu.. hehe

macam merak kan...

 si hitam~~

luar biasa x? hehe


ok.. nnti ak post part 2 pulak.. nk g shopping dgn mak jap.. see u later ♥

Thursday, January 20, 2011

Mekaseh pd rerakan Bloggers~~

di kesempatan ini..ak maw ucap thnks bebyk kat sape2 yg sudi jd kwn ak kat blog nie.. thanks alot pd 40 owg mmbrs ni.. hehe.. 40 pn kira byk la sbb dh setahun ak join mengarang nih.... maklumla.. bdk x reti ngarang ssh sikit kan..


pape pown tglkan la komen2 or kritikan yg membina tuk ak supaya leh diperbaiki blog ni (skema tul la ak).. mekaseh ye rerakan.. ♥ ♥

CUTY dari BerBlog - 5days


aku akan meng'off'kan diri dari berblog strt esok pagi smpi le selasa malam.. huhu.. maw g interbiu and jenjalan kat bandaraya bersejarah... g awl2 jmpa mmbr2 lame.. hehehe...
so.. sape2 yg singgah blog ak tglkan la link kowg ye.. blk nnti ak
g terjah kowg balik... ♥ ♥
kira hari ni klw de idea terlebih br le ak update..
otak beku sudah...
selebihnye ak maw bce blog owg..
(^_^)

Wednesday, January 19, 2011

komik tuk dilupuskan....

hobi aku adalah maen tenet 12jam smbl bace komik...
komik mmg menarik dgn gmbq2 yg penuh expressi n sempoi berbanding buku2 sekolah yg hanye tulisan berjela-jela.. haha.. kate2 ni ikhlas dari ak yg sememangnye x suke bce buku n lebih meminati komik wlpn tahu hakikatnye ia amat la membazir duet mak ayh.. sian mak ayh.. penat2 carik duet anak hbskan beli komik.. ish ish ish... komik 1st yg ak bce adalah mutiara naga aka dragon ball.. hehe.. mesti kowg igt kucing doremon yg 1st kan .. pastu mule la komik2 lain yg x memberikan faedah selain menghilangkan wang ringgit mak ayh setiap bulan... ni kat bwh ni merupakan longgokan kreko sejak 10tahun dahulu.. tp x semua la wlpn setiap siri dibeli.. ada yg lesap x taw kemana... haha... nk buang syg wehhh.. sbb klw jual kat surat kabar lama murah sgt dpt.. dh tu x taw nk jual kat mane.. haha.. 
walaubagaimanapun.. still simpan hanya komik dragon ball n one piece je sebagai koleksi..
yg lain tu bg kat sepupu sepapat.. haha..
we all love comics..



Monday, January 17, 2011

Syok Sendiri

hehe.. entry kali ni bertajuk syok sndri.. taw nape ak syok sndri.. jap ak letak pic kat bwh nie..



haha.. ak taw la mmg x leh caya.. tp ak ni kan suke syok sndri.. suke bile de owg ckp gtu kat ak.. haha.. best gak pasan sowg2 kan.. ~~~

Sunday, January 16, 2011

Flowery Bunga... haha..

td ak post gmbq-gmbq tumbuhan herba n buah2an.. kali ni ak nk post bunga n pokok hiasan lak.. but mostly bunga raya la.. dh pokok tu je tgh berbynga skunk.. yg lain dh jatuh bunga dia.. hehee













Tumbuhan Herba & Pokok Buah

pg ni bgn awl la dari biasa.. haha.. tolong mak kat belakang umah smbl2 melihat my little garden.. hidup subur pokok2 ak.. tgh2 dok ubah ank2 benih.. terpikir la pulak nk amek gmbq.. maklumla umh ak ni byk pokok2 herba.. tp x sempat amek semua gmbq la sbb bateri kamera habeh.. hehehe.. sila2 kan la tgk pokok2 herba ak ni ea.. ♥ ♥

 ♥ Kunyit Terus Hitam ♥

♥ Pandan ♥
(saje le kalau kowg x taw)

♥ Peria Pantai ♥
(sedap wat masak lemak)


♥ Pokok Rambutan ♥
 ♥ Daun Sekentut ♥
(menarik x name dia.. hehe)

♥ Pokok Sirih ♥

♥ Cekur ♥

♥ Daun Kaduk ♥

♥ Daun Kari ♥
(x taw saje je.. haha)

 ♥ Limau Kasturi ♥
(sedap wat air... heeee)

 ♥ Pokok Kesum ♥
(salu buh dlm laksa.. sedap ooo...)

 ♥ Pokok Ketemu ♥

 ♥ Pokok Mengkudu ♥

♥ Pokok Mengkudu Hutan ♥


Birthday CelebRation with gurlzz ♥

semlm ak de date dgn memmbr sekolah utk celebrate brthday ak.. hehe.. ber3 je la kami.. geng2 tnm anggr mmg sng berjln bersuke ria bersama kan.. hehehe.. selain tu ktowg g tgk wyg.. citer khurafat.. best la citer ni.. bg ak dia x de la tkt sgt.. just byk terkejut n mekap hantu dia.. perhhh.. cantik dowhh.. mcm real.. hahaha.. citer ni bg ak jauh lagi best la dri citer damping malam.. bkn pa.. damping mlm tu mcm x de unsur suspen je.. n ktowg pn rase cm nk tido pon ada.. nk kuar syg lak byr mhl2 duet tiket kan.. tgk je la.. hehehe... ni kat bwh ni ada la gmbq.. dua yg ats tu kwn2 ak kasi hdh.. yg bwh tu mknn la ea.. hehe..


Saturday, January 15, 2011

Mereka Wanita

♥ ♥Artikel kali ni khas tuk golongan kaum hawa.. artikel ni ak dpt dari mmbr ak masa ak praktikel thn lepas..
 Buat sahabat-sahabat yang sudah berkahwin atau bertunang serta yang tiada sebarang hubungan, harap
sampaikanlah artikel ini kpd para wanita....... Moga2 kita menyedari sesuatu disini.. renung2kan lah wahai 
 kaum hawa ♥ ♥



1. Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 orang wali.

2. Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 lelaki soleh.

3. Seorang wanita yang jahat adalah lebih buruk daripada 1,000 lelakiyang jahat.

4. 2 rakaat solat dari wanita yang hamil adalah lebih baik daripada 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil.

5. Wanita yang memberi minum susu kepada anaknya daripada badannya (susu badan) akan dapat satu  pahala daripada tiap-tiap titik susu yangdiberikannya.

6. Wanita yang melayan dengan baik suami yang pulang ke rumah di dalam keadaan letih akan mendapat    pahala jihad.

7. Wanita yang habiskan malamnya dengan tidur yang tidak selesa kerana menjaga anaknya yang sakit akan mendapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba.

8. Wanita yang melihat suaminya dengan kasih sayang dan suami yang melihat isterinya dengan kasih sayang akan dipandang Allah dengan penuh rahmat.

9. Wanita yang menyebabkan suaminya keluar dan berjuang ke jalan Allah dan kemudian menjaga adab rumahtangganya akan masuk syurga 500 tahun lebih awal daripada suaminya, akan menjadi ketua  70,000  maalaikat dan bidadari dan wanita itu akan dimandikan di dalam syurga, dan menunggu suaminya dengan menunggang kuda yang dibuat daripada yakut.

10. Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari kerana menjaga anak yang sakit akan diampunkan oleh Allah akan seluruh dosanya dan bila dia hiburkan hati anaknya Allah memberi 12 tahun pahala ibadat.

11. Wanita yang memerah susu binatang dengan "bismillah" akan didoakan oleh binatang itu dengan doa keberkatan.

12. Wanita yang menguli tepung gandum dengan bismillah", Allah akan berkatkan rezekinya.

13. Wanita yang menyapu lantai dengan berzikir akan mendapat pahala seperti meyapu lantai di baitullah.

14. Wanita yang menjaga solat, puasa dan taat pada suami, Allah akan mengizinkannya untuk memasuki  syurga dari mana-mana pintu yang dia suka.

15.. Wanita yang hamil akan dapat pahala berpuasa pada siang hari.

16 Wanita yang hamil akan dapat pahala beribadat pada malam hari.

17. Wanita yang bersalin akan mendapat pahala 70 tahun solat dan puasa dan setiap kesakitan pada satu   uratnya Allah mengurniakan satu pahala haji.

18. Sekiranya wanita mati dalam masa 40 hari selepas bersalin, dia akan dikira sebagai mati syahid.

19. Jika wanita melayan suami tanpa khianat akan mendapat pahala 12 tahun solat..

20. Jika wanita menyusui anaknya sampai cukup tempoh (2 1/2 tahun), maka maalaikat-maalaikat di langit   akan khabarkan berita bahawa syurga wajib baginya.

21. Jika wanita memberi susu badannya kepada anaknya yang menangis, Allah akan memberi pahala satu    tahun solat dan puasa.

22. Jika wanita memicit suami tanpa disuruh akan mendapat pahala 7tola emas dan jika wanita memicit suami bila disuruh akan mendapat pahala tola perak.

23. Wanita yang meniggal dunia dengan keredhaan suaminya akan memasuki syurga.

24. Jika suami mengajarkan isterinya satu masalah akan mendapat pahala80 tahun ibadat.

 

♥ Pandangan: Amatlah mudah bagi seorang wanita untuk menjejak Syurga.

♥ Namun begitu mengapa terlalu ramai yang masih hidup dalam kejahilan?

♥ Sang suami pula perlu ingat, tidak kamu jejaki syurga sebelum keluarga kamu menjejak syurga. Jangan   ingat hendak kahwin empat jika yang satu belum terbela.Yang belum kahwin tu ingat, kamu terdedah    kepada kemungkaran. Iman akan dicabar sehebat-hebatnya ketika ini. Pilih lah Syurga dan bukannya   Neraka.

♥ Siapa tahu, hari ini kita tak sampai ke rumah sebab dipertengahan jalan kita bertemu Izrail.

♥ Siapa tahu, hari ini hari terakhir kita berjumpa pasangan kita sebab dipertengahan jalan, dia berjumpa Izrail. Bagaimana rasanya ketika berjumpa Izrail? Untuk yang beriman, macam 700 pedang yang tajam mencucuk kamu dalam semua arah. Yang tak beriman, bayangkan pisau potong daging kat pasar tu yang tumpul.

♥ Pisau tu menetak kepala kita macam mana orang memecahkan tempurung kelapa. Kepala kita di  kopak dua, dipisahkan dengan kasarnya, ketika kita masih hidup. Lepas tu di kapak-kapak kan kepala  kita macam tembikai. Itu baru bab kepala. Belum masuk tangan, kaki, badan,etc... .

♥ ♥ ♥ ♥ Dipetik daripada Bayan Masturat Oleh Syed Ahmad Khan; Januari 1992.♥ ♥ ♥ ♥


--------------------------------------------------------

 


♥ Hadis nabi mengenai wanita.
Doa perempuan lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayang yang lebih kuat daripada lelaki.
Ketika ditanya kepada Rasulullah akan hal tersebut, jawab baginda, "Ibu lebih penyayang daripada bapa dan
doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia".

♥ Nilai Seorang wanita solehah
Dibawah ini adalah beberapa petikan hadis yang menyatakan mengenai kelebihan wanita solehah, mudah -
mudahan dengan membaca dan menghayati hadis ini akan memberi kekuatan kepada kita untuk mengamalkan Islam dalam erti kata yang sebenarnya.Insya - ALLAH.

"Empat jenis, siapa yang diberi akan keempat - empat jenis ini beerti dia telah memperolehi sebaik - baik
dunia dan akhirat. Iaitu hati yang selalu bersyukur, lidah yang sentiasa berzikir, jiwa yang selalu sabar
dengan cubaan dan isteri yang tidak melakukan dosa dan menzalimi suaminya".
Ath-Thabrani.

"Tidak perlu lagi seorang mukmin setelah ianya bertakwa kepada ALLAH akan sebaik - baik keperluan
baginya selain dari isteri yang solehah. Jika ia menyuruh isteri mentaatinya. Dan jika dia melihat
kepada isterinya, isterinya menyukakan hatinya. Dan jika dia menyumpah memarahi isterinya, isterinya tetap
juga berbuat baik kepada suaminya. Dan jika suaminya tiada dirumah dia menyimpan rahsia dan harta
suaminya".
Ibnu-majah.

"Janganlah kamu mengahwini wanita kerana paras rupa yang cantik, mungkin paras rupa itu membawa
kehancuran, jangan kamu kahwini wanita kerana hartanya kerana berkemungkinan harta itu membawa kepada kezaliman. Tetapi kahwinlah wanita kerana agamanya, seorang wanita hamba yang hitam yang menghayati agama sesungguhnya lebih baik"
Ibnu - Majah.


Friday, January 14, 2011

All abOut Sirih.. u know Sirih??


ALL ABOUT SIRIH (Piper betle)


 (gmbq dri google..x de kamera nk tngkp gmbq sndri..huhu)

Sirih aka sireh.. mane2 la yg kowg suke asl bunyik dia sama.. semua owg kenal daun sirih.. ye ke semua owg knl?? mgkn de yg taw name je tp rupe x taw.. ada gak yg terslh tgk antara daun sirih dgn daun kaduk dan lain2.. hohhoho.. khasiat daun sirih byk owg dh taw.. x pa.. saje nk habaq gak kat kowg lagi..
Sirih atau dgn nama saintifiknya Piper betle byk digunakan kat Malaysia n Indonesia dlm bidang perubatan.. 
Antara khasiat daun sirih ni aku listkan kat bwh ni:

Cuci Mata: Kowg leh cuci mata kowg yg gatal tu dgn air sirih..cara dia mudah je.. amik daun sirih n bersihkan dulu sebelum gune.. pastu ramas daun sirih tu dlm semangkuk air.. ikut kowg la nk gne air byk mane. pastu kowg celup muke n kelip2 kan mate kowg tu dlm air ramasan sirih td.. Fungsi dia selain rawat mata yg gatal, dia turut mencuci mate kowg ♥  (yg ni ak penah buat..hehehe)

Cuci Kulit Muka: Muka yg sensitif biasanya menjadi terlalu kering dan menyebabkan rasa gatal-gatal yang krg selesa. Sental muka dengan daun sirih dan biar seketika. Kemudian bilas dengan air bersih. Lakukan setiap hari setiap kali mandi sehingga kulit muka kowg kembali segar dan tidak rasa gatal dan kering.♥
(yg ni ak x buat la sbb kulit ak ok.. hohoho)

Pencuci:   Air rebusan daun sireh ni jugak leh digunakan sbgi pencuci bhgn sulit.. ia berfungsi mengatasi mslh keputihan n gatal2..♥ (yg ni pn ak penah buat sejak kecik lagi.. sbb.. mak paksa.. haha)

Minum: Air rebusan ni gak leh minum.. membantu mengatasi mslh bau bdn.. ak kecik2 dulu salu kene paksa minum air sirih ni.. hoho.. ianya x sdp..hahaha ♥ (tp de mmbr ak kate tuk awet muda.. nthla.. ak pn x pasti psl tu) 

Ketiak: Mengatasi bau ketiak dgn meramas daun sirih berserta kapur dn kemudian disapu kat ketiak kowg ea.. ♥

Mulut: Air rebusan ni gak leh merawat or mengatasi mslh bau mulut and mslh gusi bengkak. caranye kowg kumur2 la dgn air rbsn sirih tu mcm kowg salu buat dgn listerine segala.. amalkan untuk dpt hasilnye.. tipu la kalau sekali buat je dh berjaya.. hahaha ♥

Selebihnye kalau kowg nk taw lagi cari le kat google ea.. byk lagi khasiat yg leh kowg jumpe.. ak just sort serbe sikit je.. Apa yg pasti jgn terlalu kerap n terlebih gune bhnnye.. takut de kesan nnti.. ak dulu wat seminggu sekali je..